مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت ازگیل

  • 1399-12-24

درخت ازگیل با نام علمی Maspilus germanica و نام‌های انگلیسیmedlar و common medlar متعلق به خانواده Rosaceae می‌باشد. این درخت بومی نواحی مدیترانه است و در ایران در جنگل‌ها و کوهپایه‌های نیمه معتدل و در دامنه جنوبی البرز و مناطق استپی می‌روید. ازگیل با زالزالک، سیب و گلابی وحشی هم‌خانواده می‌باشد. این درخت به سه دسته‌ی ازگیل جنگلی، ازگیل آمریکای شمالی و ازگیل ژاپنی تقسیم می‌شود که در این نوشتار ازگیل جنگلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

معرفی درخت ازگیل

 

این گیاه اغلب به صورت درختچه و بوته‌های کوتاه قامت به ارتفاع ۶ – ۳ متر و با سرعتی آهسته می‌روید؛ هر چند که در مواردی ارتفاع آن‌ تا ۸ متر نیز می‌رسد. شاخه‌های این درخت انبوه، نازک و تا حدودی پیچ‌خورده هستند. درخت ازگیل خزان‌کننده بوده و دارای برگ‌هایی به فرم بیضی و کشیده است. این برگ‌ها به طول ۱۵ – ۷ و عرض ۲ – ۵ سانتی‌متر روییده و همراه با شیارهایی ظریف، به رنگ سبزه تیره و مایل به خاکستری دیده می‌شوند. سطح پشت برگ‌ها کرک‌دار است و در فصل پاییز به تناژی از رنگ‌های قرمز تا قهوه‌ای می‌گراید.

 

معرفی درخت ازگیل

 

در اواخر بهار درخت ازگیل شروع به گل‌دهی کرده و شکوفه‌هایی سفید و کمی معطر می‌رویاند. این گل‌ها دارای ۵ گلبرگ بوده و قطری برابر با ۶ سانتی‌متر دارند. گل‌های ازگیل دو جنسی و خودبارور هستند؛ بدین معنا که گونه نر و ماده در یگ گل وجود داشته و خود درخت قادر به بارور کردن گل‌ها می‌باشد. گرده‌افشانی نیز توسط حشرات و باد صورت گرفته و گل‌ها برای تولید میوه بارور می‌گردند.

 

معرفی درخت ازگیل

 

میوه‌ی ازگیل به شکل کروی و به قطر ۳ – ۲ سانتی‌متر روییده و از اواسط پاییز قابل برداشت می‌‌باشد. میوه‌ی نارس، بسیار سفت و دارای رنگ سفید و طعمی گس است به طوری که تا قبل از بالغ شدن قابل استفاده نمی‌باشد. میوه پس از رسیدن، رنگی قهوه‌ای، بافتی نرم و طعمی شیرین و گس دارد. در صورت قرار دادن میوه‌ها در مکانی گرم همراه با تهویه مناسب، میوه‌ها شیرین‌تر خواهند شد. در شهرهای شمالی به این میوه خرمای گیلان، کونوس، کنوس، کنس و کندس نیز می‌گویند. در مرکز میوه، هسته‌ای قرار دارد که به دلیل وجود اسید سیانیدریک در آن سمی بوده و قابل خوردن نیست. میوه‌ ازگیل برای تازه خوری، تهیه رب، ژله، مربا و… استفاده می‌شود.

 

معرفی درخت ازگیل

 

بهترین روش برای تکثیر این گیاه، قلمه‌زنی می‌باشد. درخت ازگیل به نور زیاد و آبیاری مرتب نیاز دارد. این درخت در استراحت زمستانه، در صورت عدم وجود بادهای شدید، سرما را تا حدود ۲۸- درجه تحمل می‌کند.

از خواص این میوه خوش‌طعم به کاهش فشار خون، درمان سنگ کلیه، بهبود مشکلات گوارشی، تقویت اعصاب و… می‌توان اشاره کرد.

 

معرفی درخت ازگیل

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *